Vnitřní řád ordinace
Dle Zákona o zdravotních službách č. 372/2011 Sb. jsou pacienti povinni se řídit Vnitřním řádem zdravotnického zařízení.
- Ordinační hodiny: provozní doba odpovídá ordinační době. PO+ÚT+PÁ 8-14hod, ST+ČT 12-18hod
- Plánované vyšetření: ordinace pracuje v režimu každodenního objednávání, to je možné telefonicky, nebo osobně.
- Neplánované vyšetření: k vyšetření mimo zvyklý režim objednání vás žádáme nejdříve o telefonní kontakt, poté dle charakteru obtíží a jejich tíže bude domluveno optimální využití rezervovaných termínů pro neplánované akutní ošetření.
- Objednání receptu: pokud léky dlouhodobě užíváte a dovoluje to vaše stabilní onemocnění, lze recept na léky objednat telefonicky nebo emailem. Léky na vysoký tlak se vydávají po předchozí kontrole v ordinaci.
- Výsledky: o výsledcích laboratorního vyšetření se informujte nejdříve den po krevním odběru. Sami Vás budeme informovat pouze v případě nutnosti. Na Vaši žádost Vám můžeme laboratorní výsledky poslat emailem. Heslo k otevření souboru je obvykle Vaše rodné číslo.
- Informace o zdravotním stavu pacienta: lze podat dalším osobám pouze s písemným souhlasem.
- Pacient má právo změnit každé 3 měsíce svého registrujícího praktického lékaře. Po registraci u nového lékaře si tento písemně vyžádá Výpis ze zdravotní dokumentace od předchozího praktického lékaře. Zdravotní dokumentace se ze zákona nepředává.
- Návštěvní služba: návštěva je hrazena z veřejného zdravotního pojištění v případě, že zdravotní stav pacienta neumožňuje jeho přepravu do ordinace a zpět. V opačném případě je návštěva hrazena pacientem dle aktuálního ceníku.
- Lékař má právo ukončit péči o pacienta v případě, že:
- pacient závažným způsobem omezuje práva ostatních pacientů (nevyužívání rezervovaného termínu vyšetření)
- nedodržuje navržený diagnostický a léčebný postup
- neřídí se vnitřním provozním řádem zdravotnického zařízení
- přestal poskytovat součinnost nezbytnou pro poskytování zdravotních služeb
- v souladu se stavovským předpisem č. 10 ČLK – Etický kodex české lékařské komory. Lékař má právo odmítnout péči je-li přesvědčen, že se nevytvořil potřebný vztah důvěry mezi ním a pacientem.
- Lékař má právo na odmítnutí přijetí pacienta do péče, pokud by přijetím pacienta bylo překročeno únosné pracovní zatížení nebo jeho přijetí brání provozní důvody, personální zabezpečení nebo technické a věcné zdravotnické zařízení.
- Pacient je povinnen:
- dodržovat navržený individuální léčebný a diagnostický postup
- řídit se vnitřním řádem poskytovatele zdravotních služeb
- pravdivě informovat ošetřujícího zdravotnického pracovníka o dosavadním vývoji zdravotního stavu, včetně informací o infekčních nemocech, o zdravotních službách poskytovaných jinými poskytovateli, o užívání léčivých přípravků, včetně užívání návykových látek. A dalších skutečnostech podstatných pro poskytování zdravotních služeb. Nesplnění této povinnosti je považováno za hrubé porušení tohoto vnitřního řádu.
- nepožívat před a během vyšetření alkohol nebo jiné návykové látky a podrobit se na základě rozhodnutí ošetřujícího lékaře v odůvodněných případech vyšetřením za účelem prokázání, zda je nebo není pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek.
- chovat se dle zásad občanského soužití a dobrých mravů ve vztahu ke spolupacientům a zdravotnickým pracovníkům. Je povinen respektovat pokyny zdravotnických pracovníků. Výše uvedené povinnosti se vztahují i na zákonného zástupce, popřípadě osoby určené zákonným zástupcem, nebo jiné doprovázející osoby. Nerespektování zásad občanského soužití a dobrých mravů je považováno za hrubé porušení tohoto vnitřního řádu.
- do 14 dnů oznámit svému dosavadnímu registrujícímu lékaři každou změnu telefonního či emailového kontaktu, zdravotní pojišťovny, změnu druhu zdravotního pojištění, změnu registrujícího lékaře, změnu bydliště, propuštění z ústavního léčení a závažnou změnu zdravotního stavu.
- Pacient má právo:
- na důstojné zacházení, na ohleduplnost a respektování soukromí
- na srozumitelný způsob informací o svém zdravotním stavu
- klást doplňující otázky týkající se zdravotního stavu
- vyžádat si „druhý názor“
- být seznámen s vnitřním řádem zdravotnického zařízení (dále je „vnitřní řád)
- pacient zbavený způsobilosti k právním úkonům, nebo omezený ve způsobilosti k právním úkonům má právo na přítomnost zákonného zástupce nebo jiné osoby, do jejíž péče byl pacient svěřen na základě rozhodnutí soudu. Doprovod pacienta jinou osobou je možný (a vhodný zejména u starších či onkologicky nemocných) po předchozím písemném informovaném souhlasu nemocného. Administrativní agendu (rozhodnutí soudu o ustanovení zákonného zástupce či informovaný souhlas pacienta) je však třeba zrealizovat u sestry před kontaktem lékaře.
- být předem informován o ceně poskytovaných zdravotních služeb nehrazených nebo částečně hrazených z veřejného zdravotního pojištění
- Zdravotní služby lze pacientovi poskytnout pouze s jeho souhlasem. Pacient má právo vzdát se poskytnutí informací o svém zdravotním stavu a také může určit osobu, které mají být tyto informace sděleny.